Parvaneh Valavi؛ Parvin Khazami؛ Seyyed Jalal Hashemi؛ Masoud Safai Moghadam
چکیده
Background: Challenges in the field of education show their deconstructive presence and have a dramatic and sometimes negative impact on students' psyche, ethics and behavior. The impact of methods, practices and changes, the education system faces many challenges in various fields such as educational-ethical challenges.Objectives: The present study examines students' experiences of facing the educational-ethical challenges of depression and suicide.Methods: The research method is qualitative and has been done using phenomenological method. The statistical population of this study includes all ...
بیشتر
Background: Challenges in the field of education show their deconstructive presence and have a dramatic and sometimes negative impact on students' psyche, ethics and behavior. The impact of methods, practices and changes, the education system faces many challenges in various fields such as educational-ethical challenges.Objectives: The present study examines students' experiences of facing the educational-ethical challenges of depression and suicide.Methods: The research method is qualitative and has been done using phenomenological method. The statistical population of this study includes all female high school students in Ahvaz. After identifying the educational-ethical challenges, 20 students were purposefully selected for the interview according to the available samples in the field of depression challenges and suicide (suicide attempt). In the field of saturation depression challenge after 12 people and in the suicide challenge (suicide attempt) after 13 people saturation. Identification of educational-ethical challenges is in accordance with the reports sent by Ahvaz District 2 school counselors to the counseling core of that district. The three-step recour method was used to analyze the interview data. The steps include raw reading or simple comprehension, structural analysis, and total interpretation.Results: Includes 5 main themes of causes of depression, methods of coping with depression, main causes of suicide, pretending to attempt suicide, students' feelings about suicide and 14 sub-themes.Conclusion: Students face many educational-ethical challenges. Challenges that are not rooted in their subconscious thoughts, but are rooted in untested assumptions and misconceptions.
احمد عبدالخانی؛ پروانه ولوی؛ سیدجلال هاشمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر شوش از شایستگی اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. روش: برای گزینش مشارکتکنندگان دارای اطلاعات غنی در پژوهش حاضر، از تشخیص پژوهشگر و اعلام آمادگی دانشآموزان و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبۀ نیمه ساختمند استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر شوش از شایستگی اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. روش: برای گزینش مشارکتکنندگان دارای اطلاعات غنی در پژوهش حاضر، از تشخیص پژوهشگر و اعلام آمادگی دانشآموزان و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبۀ نیمه ساختمند استفاده شد و مصاحبهها تا مرحلۀ وقوع اشباع ادامه یافت، به همین رو حجم نمونۀ نهایی را 20 مشارکتکننده تشکیل داد. سپس دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از روش ون منن برای کشف معنای تجربیات دانشآموزان از شایستگی اجتماعی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این مطالعه شامل 2 مضمون اصلی و 13 مضمون فرعی است. مضمون اصلی اول خودآگاهی اجتماعی اشت که شامل 5 مضمون فرعی مثل همدلی، توسعه دیگران، خدمت-محوری، توانایی نفوذ و آگاهی سیاسی میشود و مضمون اصلی دوم مهارت اجتماعی است که شامل 8 مضمون فرعی مثل ارتباطات، توسعه پیوندها، رهبری، همکاری، قابلیتهای گروهی، ایجاد تعهد، مدیریت تعارض و تحولگرایی است. با توجه به یافتههای این مطالعه به نظر میرسد که بهترین راه افزایش شایستگی اجتماعی ایجاد درک صحیح از شایستگیها توسط والدین، اولیاء، مدرسه و مسئولین جامعه است. شایستگیهای اجتماعی معیارهای مناسبی برای عملکرد افراد هستند که افراد را قادر میسازند وظایفی را که برعهده دارند با موفقیت انجام دهند.